خودارضایی در کودکان

کودکان همزمان با رشد عمومی و آشنایی بیشتر با محیط اطراف به کشف نقاط مختلف بدن خود پرداخته و در می یابند که لمس بعضی از نقاط بدن با لذت همراه است.درصد زیادی از کودکان در زندگی خود به این کار مبادرت می‌کنند. خودارضایی در کودکان چیزی بیشتر از کنجکاوی در مورد اندام های جنسی است و ممکن است گاهی کودک در روز چندین بار به آن بپردازد.

نشانه های خودارضایی در کودکان:

حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین، عروسک و سایر اشیا به ویژه در دختر بچه‌ها بسیار معمول است و استرس و خستگی، آن را تشدید می‌کند. خودارضایی در سن دو تا سه سالگی شایع تر است و در دختران بیشتر از پسران دیده می‌شود.

روش برخورد والدین:

بهترین واکنش از سمت والدین این است که حواس کودکان را به کار دیگری پرت کنیدواصلاً کودک را سرزنش نکنید و به هیچ عنوان تنبیه نکنید. بهترین کار بی اعتنایی همراه با منحرف کردن کودک به بهانه کار دیگر است.

عوامل تاثیر گذار در این عمل :

یکی دیگر از دلایل شاید ابتلا به قارچ در ناحیه واژن و ناحیه تناسلی است که باعث ایجاد خارش پوست می شود. اگر احساس کردید این نواحی قرمز شده حتماً با پزشک مشورت کنید.

اگر کودک در این کار افراط کرد دلیل آن می‌تواند استرس در خانه، بیکاری و تنهایی، افسردگی یا اضطراب باشد. کودک با این کار سعی می‌کند حس و حال بد را از خود دور کند.

تهیه شده توسط : دکتر سارا نخعی زاده – متخصص کودکان و نوزادان

امرداد 1400

پرسش جدید

فرم ارسال پرسشهای والدین کودکان