رشد کودک ۱ تا ۲ ساله

در این سن اتفاقات زیادی رخ می دهد. کودکان شروع به راه افتادن و حرف زدن می کنند و آنها تبدیل به کودک نوپا می شوند.

چه میزان کودک من در این سن باید رشد کند ؟

در سال دوم زندگی رشد کودک شروع به کاهش می کند. کودک نوپای شما ممکن است حدود ۲/۲۷ کیلوگرم وزن گرفته و حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر قد بکشد. کودکان در این سن به نصف قد بزرگسالی خویش و ۹۰٪ سایز سر خود می رسند. پسران حدود نیم کیلو بیشتر از دختران وزن گرفته اما میانگین قد هر دو گروه یکسان است.

مشابه شیرخواران کودکان نوپا در همه سایز و شکلی دیده می شوند و پزشک شما رشد کودک شما را روی منحنی رشد طی محاسبات معمول خواهد برد.

اگر چه ممکن است شما این فکر را داشته باشید که کودک شما بیش از اندازه لاغر یا کمی چاقتر از معمول به نظر می رسد. اما مهمترین نکته این است که کودک شما روی منحنی رشد، امتداد رشد ثابتی را داشته باشد.

در طی سال دوم زندگی کودکان شروع به آموختن غذا خوردن بدون کمک می کنند و شروع به چشیدن طعم ها و مزه های جدید می کنند.

به خاطر داشته باشید که اشتها کودکان در این سن به موازات کاهش رشد، شروع به کم شدن می کند و زمانهایی فرا می رسد که هیچ میلی به غذا خوردن از خودشان نشان نمی دهند. اگر احساس می کنید که کودکتان به مقدار کافی غذا نمی خورد با ‌پزشک کودک در این مورد مشورت نمایید.

کودک خود را به فعالیت تشویق کنید و محیط امن و مناسبی برای انجام فعالیتهای هر روزه کودک خود فراهم کنید. این فعالیتها علاوه بر فواید فیزیکی برای کودکان موارد زیادی را نیز فرا خواهند گرفت.

تهیه شده توسط : دکتر سارا نخعی زاده – متخصص کودکان و نوزادان

شهریور ماه ۱۳۹۵

پرسش جدید

فرم ارسال پرسشهای والدین کودکان